Onze vorderingen met betrekking tot vroegsignalering 360grView

Aan: de Vaste Commissies voor de Ministeries OCW & VWS

Gouda, 14 juni 2013

Geachte dames en heren Kamerleden,

In navolging op ons schrijven d.d. 22 mei 2013 willen wij u graag op de hoogte houden van onze vorderingen met betrekking tot hoogbegaafde leerlingen, onderwijs en alles wat er mee samenhangt.

Maandag 10 juni 2013 heeft de stichting 360grView aan tafel gezeten met NCJ, en heeft daar een zeer vruchtbaar gesprek gehad met de betrokken medewerkers. Het NCJ heeft aangegeven graag aandacht te willen schenken aan de groep hoogbegaafde kinderen, in alle leeftijdscategorieën. Uitgangspunt voor NCJ  hierbij is bewustwording op consultatiebureaus te bevorderen ten aanzien van de ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen. Concreet betekent dit dat op korte termijn een handreiking geschreven gaat worden voor alle medewerkers van de consultatiebureaus, zodat een begin gemaakt kan worden met het tijdig signaleren van hoogbegaafde kinderen. Dit is vooral een korte termijnplan.

Het lange termijnplan is het volgende: het NCJ heeft de intentie uitgesproken graag aanvullingen te willen maken op het zogenoemde Van Wiechenschema, zodat niet alleen de risicogroep kinderen aan de onderkant in beeld komt, maar ook de risicogroep kinderen aan de bovenkant. Inmiddels is helder geworden dat namelijk ook daar een risicogroep zit: kinderen met een groot denk- en leerpotentieel die dit niet in kunnen zetten vanwege allerlei omstandigheden.

Lees Onze vorderingen met betrekking tot vroegsignalering met 360grView verder.

Passend onderwijs – Aanbevelingen vanuit 360grView

logo 360grviewAan: de Vaste Commissies voor de Ministeries OCW & VWS

Gouda, 22 mei 2013

Geachte Kamerleden en politici,

Met het van kracht worden van de wet ‘Passend Onderwijs’ in 2014 en met de toezegging van de Staatssecretaris van onderwijs om voor oktober 2013 met een plan te komen om ook aan hoogbegaafde kinderen binnen deze wet passend onderwijs te bieden is er ruimte gecreëerd om plannen in en uit te voeren. Maar hoe geef je passend onderwijs voor deze specifieke doelgroep vorm? Waar begin je?

Lees Passend onderwijs – Aanbevelingen vanuit 360grView verder.

Nieuw onderzoek Hoogbegaafd en beelddenken

Universiteit UtrechtOnderzoek Universiteit Utrecht naar de visueel-ruimtelijke en verbale informatieverwerking bij hoogbegaafde kinderen.

Is een andere leerstijl dan het huidige onderwijssysteem biedt een verklaring voor hun leerproblemen?

Dit onderzoek is een vervolg op het onderzoek Dyslexie en hoogbegaafdheid.

Lees hier verder.

Signaleren voor excelleren

 

Informeren om te signaleren, signaleren om te excelleren

Hoe realiseren we middels signalering dat de ontwikkeling van het potentieel van het individuele kind zodanig verbetert, dat binnen 2 jaar het aantal leerlingen dat onder zijn/haar niveau presteert halveert waardoor meer kinderen zullen excelleren (in de breedste zin van het woord) in het basis onderwijs?

Deze sheet is een onderdeel van het advies van de Werkgroep Signaleren, onderdeel van de Expertgroep Excellentie van het Ministerie van OCW, aan de staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker.

Signaleren voor excelleren