Even voorstellen: Desirée Houkema @360grView

Desirée HoukemaDesirée Houkema: adviseur (h)erkenning van hoogbegaafde kinderen.

Ik vind het geweldig om te zien wanneer de nieuwsgierigheid, de gedrevenheid, de autonomie, het creatieve denken en de kritische houding van (hoog)begaafde kinderen de ruimte krijgt om er te mogen “zijn”. Dát is dan ook waar ik mij graag voor inzet: een bijdrage leveren aan een stimulerende omgeving, waarin zij zichzelf kunnen zijn. Waarin hun talenten tot ontwikkeling komen, ze bewust worden van hun kwaliteiten en leren om kansen in hun omgeving te zien en benutten, of om deze kansen vanuit eigen kracht zelf te creëren. Vooral op jonge leeftijd, speelt de omgeving hierbij een belangrijke rol. De (h)erkenning van de eigenheid en mogelijkheden van een kind is voor mij belangrijk: écht luisteren, zien en begrijpen wat er in hen omgaat, wat en hoe ze denken, voelen en beleven.

Vanuit inzicht in de vele aspecten die bij de ontwikkeling van (hoog)begaafdheid een rol spelen, vind ik het vooral inspirerend om ervoor te zorgen dat kinderen zichzelf bewust worden van hun eigen mogelijkheden. In mijn ervaring en beleving hebben zij zélf het meeste zicht op hun eigen-wijsheid, ookal zijn ze zich daar (nog) niet altijd van bewust. Ik hou me er dan ook vooral mee bezig om dat bewustzijn te helpen creëren en te ondersteunen bij een betere afstemming met de omgeving (dus zonder aan te passen en zonder verlies van eigenheid).

Via mijn website ‘(Hoog)begaafdheid In-Zicht’ stel ik hiervoor gratis een aantal tools ter beschikking die hieraan bij kunnen dragen. Deze tools zijn vooral bedoeld om het gesprek met kinderen aan te gaan om zo – via meer inzicht en wederzijds begrip – een betere samenwerking met bijvoorbeeld ouders en school mogelijk te maken.

Mijn missie is ook om een bijdrage te leveren aan begrip en erkenning van (hoog)begaafde kinderen, zodat zij optimale ontwikkelingskansen krijgen en hun talenten tot recht kunnen komen op een manier die bij hen past. Daarom deel ik graag met anderen die dit doel ook voor ogen hebben. Ook in het kader mijn werkzaamheden bij het Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling (SLO) zet ik mij hiervoor in. Ik denk dat er veel bereikt kan worden door krachten te bundelen, waardoor de vele mooie initiatieven die er zijn elkaar kunnen versterken. Ik vind het daarom ook inspirerend om als adviseur bij stichting 360grView betrokken te zijn!

(Hoog)begaafdheid in zicht

Advertenties
Dit bericht is geplaatst in360gr View, Even voorstellen en getagd , , op by .

Over Webmaster

*Trajectbegeleiding voor ouders Als je met vraagtekens zit die je kind betreffen is het soms handig als je iemand hebt die een luisterend oor heeft, met je meekijkt, met je meedenkt. Die je ook advies geeft over de stappen welke ondernomen kunnen of moeten worden om je kind goed te (laten) begeleiden. I-CARUS doet dit op het gebied van (een mogelijke) ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid. Ook voor gedrags- en leerproblemen zoals ADHD, autisme, dyslexie, beelddenken en voor Leonardo onderwijs. Er wordt samen met de ouders geprobeerd een goed beeld te vormen van het probleem, zodat er naar mogelijke oplossingen kan worden toegewerkt. *Coaching ‘Ik leer anders’ - beelddenken Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers! Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Daarom wordt het lesmateriaal niet begrepen en onthouden. Vaak hebben beelddenkers een leerachterstand of denkt men aan dyslexie. Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze wordt aangeboden. De training ‘Ik leer anders’ vertaalt de lesstof naar de manier van denken van het kind. Het is ook mogelijk om als school om hulp te vragen voor een kind. Dit met toestemming van de ouders. *Presentaties of studiedag Meer te weten komen over hoogbegaafdheid of beelddenken? Voor (onderwijs) organisaties kan er een presentatie gegeven worden over hoogbegaafdheid of beelddenken. Voor het onderwijs bieden we ook een studiedag beelddenken - ‘Ik leer anders’. Specialties Hoogbegaafdheid, autisme, ADHD, ADD, sensorische integratie, motorische problemen, dyslexie, dyscalculie, beelddenken etc of een combinatie hiervan

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s