Oproep voor pioniers op het gebied van onderwijs voor hoogbegaafden.

SLOStaatsecretaris Sander Dekker heeft in zijn Kamerbrief van 23 april jl.* benadrukt dat passend onderwijs gaat over een zo passend mogelijk aanbod voor alle leerlingen, niet alleen voor leerlingen met een beperking of een leerprobleem, maar ook voor hoogbegaafde leerlingen. Passend onderwijs stelt de onderwijsbehoefte van de leerling centraal. Die vormt het vertrekpunt voor wat leerlingen nodig hebben op school.

Alle bestaande middelen voor passend onderwijs worden vanaf 1 augustus 2014 stapsgewijs in de nieuwe samenwerkingsverbanden gebundeld. In aanvulling daarop is een extra impuls van 29 miljoen voor passend onderwijs beschikbaar. Dit bedrag wordt vanaf 1 augustus 2015 structureel aan de lumpsum van de samenwerkingsverbanden passend onderwijs in het primair en voortgezet onderwijs toegevoegd. Het is de bedoeling dat de middelen worden ingezet om de brede doelstelling van passend onderwijs vorm te geven: passend onderwijs voor alle leerlingen, niet alleen voor leerlingen met een beperking of leerprobleem maar ook voor hoogbegaafde leerlingen.

Er zijn al veel scholen en besturen die ten aanzien van de vraag rond de manier waarop dit voor (hoog)begaafde leerlingen ingevuld kan worden al veel gerealiseerd hebben. Deze scholen en besturen zijn duidelijk pioniers te noemen op dit gebied.

OPROEP

Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling (SLO) roept deze pioniers op om deel te nemen aan expertmeetings. De opbrengsten hiervan worden onder andere gedeeld en uitgediept tijdens de komende conferentie op 11 en 12 november 2014.

Biedt uw bestuur/school passende begeleiding aan (hoog)begaafde leerlingen en lijkt het u interessant om bij te dragen aan de expertmeetings over dit onderwerp? Neem dan contact op en geef hierbij de naam van de school/het bestuur waarbij u betrokken bent door en in welk Regionaal talentnetwerk** uw school/bestuur valt. Geef ook een korte toelichting op hoe u zelf uw rol als voorloperschool/-bestuur ziet. Per mail ontvangt u dan meer informatie over dit traject. De contactpagina vindt u hier.

Meer informatie over de conferentie passend onderwijs en (hoog)begaafdheid 11 november 2014 – herhaling 12 november 2014 vindt u hier Eind september 2014 wordt het gehele programma bekend gemaakt en kunt u zich voor de conferentie gaan registreren.

 

* Kamerbrief passend onderwijs en hoogbegaafdheid 23-4-2014. Download de Kamerbrief hier.

 

** Regionale talentnetwerken

Op initiatief van School aan Zet en het Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling (SLO) zijn er in acht regio’s coördinatoren van start gegaan om netwerkvorming rond excellentie & hoogbegaafdheid vorm te geven. Deze talentnetwerken stimuleren de kennisuitwisseling van professionals die door werk, deskundigheid en/of affiniteit bij dit thema betrokken zijn.

Onder welk regionaal talentnetwerk valt uw school/bestuur? Zie hier.

talentnetwerken_regio_indeling

 

 

Advertenties
Dit bericht is geplaatst inHoogbegaafdheid, Onderwijs, Oproep en getagd , , , , , , , , op by .

Over Webmaster

*Trajectbegeleiding voor ouders Als je met vraagtekens zit die je kind betreffen is het soms handig als je iemand hebt die een luisterend oor heeft, met je meekijkt, met je meedenkt. Die je ook advies geeft over de stappen welke ondernomen kunnen of moeten worden om je kind goed te (laten) begeleiden. I-CARUS doet dit op het gebied van (een mogelijke) ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid. Ook voor gedrags- en leerproblemen zoals ADHD, autisme, dyslexie, beelddenken en voor Leonardo onderwijs. Er wordt samen met de ouders geprobeerd een goed beeld te vormen van het probleem, zodat er naar mogelijke oplossingen kan worden toegewerkt. *Coaching ‘Ik leer anders’ - beelddenken Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers! Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Daarom wordt het lesmateriaal niet begrepen en onthouden. Vaak hebben beelddenkers een leerachterstand of denkt men aan dyslexie. Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze wordt aangeboden. De training ‘Ik leer anders’ vertaalt de lesstof naar de manier van denken van het kind. Het is ook mogelijk om als school om hulp te vragen voor een kind. Dit met toestemming van de ouders. *Presentaties of studiedag Meer te weten komen over hoogbegaafdheid of beelddenken? Voor (onderwijs) organisaties kan er een presentatie gegeven worden over hoogbegaafdheid of beelddenken. Voor het onderwijs bieden we ook een studiedag beelddenken - ‘Ik leer anders’. Specialties Hoogbegaafdheid, autisme, ADHD, ADD, sensorische integratie, motorische problemen, dyslexie, dyscalculie, beelddenken etc of een combinatie hiervan

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s