Overleg Toptalent in het funderend onderwijs

Algemeen Overleg Commissie Onderwijs Tweede Kamer 

Vrijwel alle leden van de commissie Onderwijs van de Tweede Kamer zijn ervan doordrongen dat gedifferentieerd onderwijs een voorwaarde is voor het ontwikkelen van talent.

Lilian Van der Poel en Véronique Schutgens van stichting 360grView bezochten op 23 januari j.l. het Algemeen Overleg van deze commissie en constateerden na afloop, dat er strake is van een omslag. Erkenning van hoogbegaafdheid is een feit. Zij hoorden hoe gesteld werd dat passend onderwijs voor hoogbegaafden een noodzaak is. Kinderen worden er blij van als je ze stimuleert, en ook hoogbegaafden verdienen het, dat ze op school iets leren.

De commissie stelde vast dat Wet en regelgeving aangepast moeten worden, om getalenteerde leerlingen niet langer te hinderen. Geconcludeerd werd dat differentiatie de basis moet zijn van ons onderwijs. Niet alleen cognitief talent verdient aandacht, ook praktisch talent moet waardering krijgen. De leerkrachten werden daarbij niet vergeten: we moeten leerkrachten helpen om de complexe vaardigheden te gaan beheersen, die nodig zijn om een veelsoortige klas te managen. Het wordt zo niet drukker voor de leerkracht, wel anders – meer op het kind gericht. Het zijn de conclusies van een overleg waarvan u hier de uitgewerkte aantekeningen vindt.

Lees hier de aantekeningen.

Veronique Schutgens

Advertenties
Dit bericht is geplaatst in360gr View, Excelleren, Hoogbegaafdheid, Ministerie OCW, Onderwijs, Politiek, Toptalent en getagd , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , op by .

Over Webmaster

*Trajectbegeleiding voor ouders Als je met vraagtekens zit die je kind betreffen is het soms handig als je iemand hebt die een luisterend oor heeft, met je meekijkt, met je meedenkt. Die je ook advies geeft over de stappen welke ondernomen kunnen of moeten worden om je kind goed te (laten) begeleiden. I-CARUS doet dit op het gebied van (een mogelijke) ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid. Ook voor gedrags- en leerproblemen zoals ADHD, autisme, dyslexie, beelddenken en voor Leonardo onderwijs. Er wordt samen met de ouders geprobeerd een goed beeld te vormen van het probleem, zodat er naar mogelijke oplossingen kan worden toegewerkt. *Coaching ‘Ik leer anders’ - beelddenken Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers! Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Daarom wordt het lesmateriaal niet begrepen en onthouden. Vaak hebben beelddenkers een leerachterstand of denkt men aan dyslexie. Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze wordt aangeboden. De training ‘Ik leer anders’ vertaalt de lesstof naar de manier van denken van het kind. Het is ook mogelijk om als school om hulp te vragen voor een kind. Dit met toestemming van de ouders. *Presentaties of studiedag Meer te weten komen over hoogbegaafdheid of beelddenken? Voor (onderwijs) organisaties kan er een presentatie gegeven worden over hoogbegaafdheid of beelddenken. Voor het onderwijs bieden we ook een studiedag beelddenken - ‘Ik leer anders’. Specialties Hoogbegaafdheid, autisme, ADHD, ADD, sensorische integratie, motorische problemen, dyslexie, dyscalculie, beelddenken etc of een combinatie hiervan

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s