Even voorstellen: Jelle Berens @ 360grView

Jelle portretJelle Berens: adviseur media jonge HB-ers bij Stichting 360grView

Mijn naam is Jelle Berens, directeur en adviseur bij exceLLeren, coaching en begeleiding.

Als leerkracht en intern begeleider kreeg ik al heel snel te maken met kinderen die extra begeleiding, uitdaging en ondersteuning nodig hadden. Dit waren kinderen met een achterstand in het leerproces en kinderen waarvan hun speciale talenten niet werden aangesproken. Op de Montessorischool waar ik werkzaam was, boden we uitdagende en creatieve opdrachten aan deze groep kinderen met als gevolg dat veel kinderen naar onze school kwamen.

Na een periode in het speciaal basisonderwijs te hebben gewerkt, ben ik als onderwijsadviseur voor een onderwijsadviesdienst betrokken geweest bij de introductie van Passend Onderwijs en het opzetten of transformeren van innovatieve scholen. Hierbij bleek dat het signaleren en begeleiden van kinderen heel vaak in een later stadium plaats vond en dat hierdoor veel kansen gemist werden. Tijdens en na het begeleidingswerk heb ik diverse nascholingen gevolgd, gericht op het succesvol opzetten van trajecten voor begaafde kinderen binnen en buiten de onderwijssituatie.

Na het project als directeur op een basisschool te hebben uitgevoerd, samen met Kennisnet en TNO, ben ik mij meer gaan specialiseren in het gericht begeleiden van hoogbegaafde kinderen in het onderwijs. Hierbij is de inzet van nieuwe media een zeer welkom hulpmiddel, daar dit voor veel scholen – en dus ook voor de kinderen – aanknopingspunten biedt om talentonderwijs verder te ontwikkelen. Als Acadin-ambassadeur begeleid ik meerdere scholen bij het bieden van verdiepingsstof en uitbreidingsstof aan (hoog)begaafde kinderen.

Omdat kinderen met een hoog potentieel en een brede interesse snel in aanraking komen met de verschillende vormen van mediagebruik lopen zij ook het risico dat zij de mogelijkheden niet altijd goed leren herkennen en ook de minder prettige kanten niet onderkennen. Dus zullen we deze kinderen mediawijs moeten leren worden.
Voor heel jonge kinderen, al vanaf 1 jaar, is het heel normaal dat hun omgeving gebruik maakt van telefoons, tablets, de computer en de televisie. Daarom is het van belang deze groep hier al in te begeleiden om echt mediawijs te worden en te leren hier “normaal” mee om te gaan.

exceLLeren zet samen met scholen innovatietrajecten op die verder gaan dan de implementatie van hoogbegaafdheidsprogramma’s, maar koppelt dit aan 21st Century Skills, de vaardigheden die kinderen in deze eeuw moeten ontwikkelen, zowel cognitief als sociaal en met gebruikmaking van de mogelijkheden van deze tijd.

Binnen de stichting 360grView ben ik actief betrokken bij het opzetten en uitwerken van signaleringslijsten met kenmerken voor hoogbegaafdheid bij heel jonge kinderen. Dit om de betrokkenen bij deze kinderen zo snel mogelijk de tools in handen te geven om hier adequaat op in te spelen. En daarbij is het heel belangrijk om het gebruik van media uit de taboesfeer te halen en daar op een manier mee om te gaan die in deze eeuw past.

http://www.excellentleren.com/

 

Advertenties
Dit bericht is geplaatst in360gr View, Even voorstellen, Excelleren, Hoogbegaafdheid, Kleuters, Onderwijs, Ontwikkelingsvoorsprong, Peuters, Signaleren en getagd , , , , , op by .

Over Webmaster

*Trajectbegeleiding voor ouders Als je met vraagtekens zit die je kind betreffen is het soms handig als je iemand hebt die een luisterend oor heeft, met je meekijkt, met je meedenkt. Die je ook advies geeft over de stappen welke ondernomen kunnen of moeten worden om je kind goed te (laten) begeleiden. I-CARUS doet dit op het gebied van (een mogelijke) ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid. Ook voor gedrags- en leerproblemen zoals ADHD, autisme, dyslexie, beelddenken en voor Leonardo onderwijs. Er wordt samen met de ouders geprobeerd een goed beeld te vormen van het probleem, zodat er naar mogelijke oplossingen kan worden toegewerkt. *Coaching ‘Ik leer anders’ - beelddenken Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers! Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Daarom wordt het lesmateriaal niet begrepen en onthouden. Vaak hebben beelddenkers een leerachterstand of denkt men aan dyslexie. Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze wordt aangeboden. De training ‘Ik leer anders’ vertaalt de lesstof naar de manier van denken van het kind. Het is ook mogelijk om als school om hulp te vragen voor een kind. Dit met toestemming van de ouders. *Presentaties of studiedag Meer te weten komen over hoogbegaafdheid of beelddenken? Voor (onderwijs) organisaties kan er een presentatie gegeven worden over hoogbegaafdheid of beelddenken. Voor het onderwijs bieden we ook een studiedag beelddenken - ‘Ik leer anders’. Specialties Hoogbegaafdheid, autisme, ADHD, ADD, sensorische integratie, motorische problemen, dyslexie, dyscalculie, beelddenken etc of een combinatie hiervan

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s