Even voorstellen: Marieke van der Zee @ 360grView

Marieke van der ZeeDrs. Marieke van der Zee: adviseur opvoeding bij hoogbegaafdheid voor stichting 360grView.

De wisselwerking tussen opvoeders en kinderen heeft me altijd al enorm geboeid. Vaak zag ik ouders hun kinderen straf geven als ze bijvoorbeeld niet luisterden of niet deden wat hun ouders wilden. Het effect was een grote dosis heftige emoties en kinderen waar geen land meer mee te bezeilen was. Zelf was ik ook zo’n driftig en opstandig kind geweest en heb ik mijn ouders menigmaal tot waanzin gedreven. Toch wilde ik dat helemaal niet. Mijn bedoelingen waren goed en ik weet zeker, die van mijn ouders ook. Hoe kan het dat je dan toch zo tegenover elkaar komt te staan?

Toen ik volwassen werd ging ik op zoek naar hoe dit anders zou kunnen.
Ik merkte dat deze “onhandelbare” kinderen opeens heel goed konden luisteren en meewerken als ze op een andere manier werden aangesproken. Met een ondersteunende en op groei gerichte aanpak bleek de sfeer enorm te verbeteren.  Het werd mijn missie om gezinnen te helpen om elkaar beter te begrijpen en weer nader tot elkaar te komen.

Na mijn studie persoonlijkheidspsychologie aan de Rijksuniversiteit Leiden verdiepte ik mij verder  in non-conventionele manieren van opvoeden door het volgen van studies als de “Parent Effectiveness Training” en “Teaching Parenting the Positive Discipline Way”.  De afgelopen 12 jaar heb ik als gecertificeerd oudertrainer met succes honderden ouders geholpen om de sfeer in huis te verbeteren.

Toen mijn eigen kinderen hoogbegaafd bleken te zijn heb ik de ECHA-opleiding (European Council for High Ability) tot ‘specialist hoogbegaafdheid’ aan de Radboud Universiteit Nijmegen gevolgd. Ik heb me verdiept  in de specifieke sociaal- emotionele behoeften van hoogbegaafde kinderen en wat je als ouder kunt doen om deze kinderen goed te begeleiden.

Ik heb een programma ontwikkeld  voor ouders van hoogbegaafde kinderen en de effectiviteit van de methode onderzocht. De resultaten waren zeer bemoedigend.  De laatste paar jaar heb ik met veel voldoening voornamelijk ouders en leerkrachten van hoogbegaafde kinderen begeleid bij het zorgen voor de juiste voedingsbodem. Voor ieder is die weer anders en dat blijft me boeien.  Ik hoop nog veel ouders en leerkrachten te kunnen helpen bij hun zoektocht.

Wat me in 360grView zo aanspreekt is de bevlogenheid om de kennis en ervaring om hoogbegaafde kinderen tot bloei te laten komen, toegankelijk te maken voor iedereen. 360grView staat voor krachten bundelen, samen bouwen aan een prettigere wereld voor hoogbegaafden. Daar werk ik graag aan mee.

http://www.buromare.nl

Advertenties
Dit bericht is geplaatst in360gr View, Even voorstellen, Hoogbegaafdheid, Opvoeding en getagd , , , , op by .

Over Webmaster

*Trajectbegeleiding voor ouders Als je met vraagtekens zit die je kind betreffen is het soms handig als je iemand hebt die een luisterend oor heeft, met je meekijkt, met je meedenkt. Die je ook advies geeft over de stappen welke ondernomen kunnen of moeten worden om je kind goed te (laten) begeleiden. I-CARUS doet dit op het gebied van (een mogelijke) ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid. Ook voor gedrags- en leerproblemen zoals ADHD, autisme, dyslexie, beelddenken en voor Leonardo onderwijs. Er wordt samen met de ouders geprobeerd een goed beeld te vormen van het probleem, zodat er naar mogelijke oplossingen kan worden toegewerkt. *Coaching ‘Ik leer anders’ - beelddenken Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers! Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Daarom wordt het lesmateriaal niet begrepen en onthouden. Vaak hebben beelddenkers een leerachterstand of denkt men aan dyslexie. Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze wordt aangeboden. De training ‘Ik leer anders’ vertaalt de lesstof naar de manier van denken van het kind. Het is ook mogelijk om als school om hulp te vragen voor een kind. Dit met toestemming van de ouders. *Presentaties of studiedag Meer te weten komen over hoogbegaafdheid of beelddenken? Voor (onderwijs) organisaties kan er een presentatie gegeven worden over hoogbegaafdheid of beelddenken. Voor het onderwijs bieden we ook een studiedag beelddenken - ‘Ik leer anders’. Specialties Hoogbegaafdheid, autisme, ADHD, ADD, sensorische integratie, motorische problemen, dyslexie, dyscalculie, beelddenken etc of een combinatie hiervan

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s