Methode Pientere Peuters

Nieuw voor pedagogisch medewerkers, leerkrachten en andere professionals is de methode Pientere peuters, ontwikkeld door Fanny Cattenstart – adviseur van onze stichting 360grView.  Methode Pientere Peuters: signaleringsmethode voor kinderopvangorganisaties en bij voorschoolse educatie ten behoeve van het vaststellen van een ontwikkelingsvoorsprong.

Donderdag 19 september was de lancering: Fanny Cattenstart overhandigde het eerste exemplaar van Pientere Peuters aan De Kleine Wereld.

Over peuters met een ontwikkelingsvoorsprong

Pientere peuters

De methode Pientere Peuters gaat over het zien van talent, het stimuleren van natuurlijke, snelle sprongen en het geven van begripvolle aandacht. Het gaat ook over ouders voorbereiden op het pad dat ze gaanbewandelen met hun kind. Zonder begrip en specifieke aandacht voelen deze kinderen zich verloren en kunnen zij zich niet goed ontwikkelen.

Voor pedagogisch medewerkers, leerkrachten en andere professionals
De methode is bedoeld voor professionals. Ze is zo opgezet dat deze kinderen gezien worden voordat zij zich (bewust) aanpassen. De wereld is voor hen soms heel eenzaam, saai of frustrerend. Aanpassen of ongewenst gedrag is voor deze kinderen vaak de enige optie om zich te handhaven. De ontwikkeling van het kind wordt geremd en de situatie kan zelfs erg veel schade aanrichten.
De methode geeft basisinformatie, praktische tools en handvatten voor de omgang met kinderen en ouders. Vanuit het motto ‘Wat werkt, werkt!’ is er heel duidelijk voor gekozen een laagdrempelig, praktisch hulpmiddel te ontwikkelen waarmee ook het contact met kind en ouder vanuit de professional gestimuleerd wordt.

Alle kinderen doen mee
Door niet te kijken vanuit achterstanden, gedragsmoeilijkheden of ontwikkelingsproblematiek maar vanuit kansen en talenten, heeft de methode een positief effect op de omgang met kinderen in een groep. Alle kinderen houden van nature van leren en krijgen door de methode een rijker aanbod, meer aandacht om zich te mogen/kunnen ontwikkelen in hun eigen tempo en meer begrip van en contact met volwassenen om hen heen.

Pientere Peuters is ontwikkeld door Grip op Talent en is een uitgave van 248media uitgeverij

Pientere peuters materialen

Verkrijgbaar in de webshop van www.248media.nl of te bestellen via www.gripoptalent.nl.

Presentatie signaleringsmethode Pientere peuters bijwonen?

Er wordt uitleg gegeven over het doel, de tools en de benodigde informatie.

28 januari om 10.00 uur OBS Bijlmerhorst, Amsterdam Zuidoost

Schrijf in, stel een vraag via mail of bel 06-24627585

Adres OBS Bijlmerhorst: EGoli 12 Amsterdam Zuidoost.

Advertenties
Dit bericht is geplaatst in360gr View, Hoogbegaafdheid, Onderwijs, Ontwikkelingsvoorsprong, Peuters, Signaleren en getagd , , , , , , op by .

Over Webmaster

*Trajectbegeleiding voor ouders Als je met vraagtekens zit die je kind betreffen is het soms handig als je iemand hebt die een luisterend oor heeft, met je meekijkt, met je meedenkt. Die je ook advies geeft over de stappen welke ondernomen kunnen of moeten worden om je kind goed te (laten) begeleiden. I-CARUS doet dit op het gebied van (een mogelijke) ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid. Ook voor gedrags- en leerproblemen zoals ADHD, autisme, dyslexie, beelddenken en voor Leonardo onderwijs. Er wordt samen met de ouders geprobeerd een goed beeld te vormen van het probleem, zodat er naar mogelijke oplossingen kan worden toegewerkt. *Coaching ‘Ik leer anders’ - beelddenken Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers! Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Daarom wordt het lesmateriaal niet begrepen en onthouden. Vaak hebben beelddenkers een leerachterstand of denkt men aan dyslexie. Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze wordt aangeboden. De training ‘Ik leer anders’ vertaalt de lesstof naar de manier van denken van het kind. Het is ook mogelijk om als school om hulp te vragen voor een kind. Dit met toestemming van de ouders. *Presentaties of studiedag Meer te weten komen over hoogbegaafdheid of beelddenken? Voor (onderwijs) organisaties kan er een presentatie gegeven worden over hoogbegaafdheid of beelddenken. Voor het onderwijs bieden we ook een studiedag beelddenken - ‘Ik leer anders’. Specialties Hoogbegaafdheid, autisme, ADHD, ADD, sensorische integratie, motorische problemen, dyslexie, dyscalculie, beelddenken etc of een combinatie hiervan

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s