Reactie op opiniestuk staatssecretaris Sander Dekker in Volkskrant – 2 september 2013

logo 360grviewBeginnen bij het begin.

“Ieder kind het beste uit zichzelf laten halen. Dat is de kern van het onderwijs. Helaas slagen we daar in Nederland maar ten dele in.” Ware woorden van de staatssecretaris van Onderwijs in zijn opiniestuk ‘Onderwijs moet grote talenten meer uitdagen’ in de Volkskrant van 2 september.

Als stichting 360grView hebben we de staatssecretaris eerder onze zorgen op dit gebied laten horen. Voor wie de stichting nog niet kent: 360grView is een samenwerkingsverband dat in 2012 ontstaan is uit de expertgroep Excellentie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Deze expertgroep heeft tot doel de staatssecretaris van onderwijs te adviseren ten aanzien van zijn beleid ter stimulering van excellente leerlingen. Vanuit de deelwerkgroep Signaleren hebben Dorien Kok, Lilian van der Poel, Nienke Ryan en Veronique Schutgens besloten samen verder te gaan met het op de kaart zetten van het zien (signaleren) van de mogelijkheden en aandachtspunten van kinderen. Op dit moment ligt de focus op (potentieel) hoogbegaafde kinderen.

Wij als stichting zijn blij met deze uitspraak van de staatssecretaris. Wij zijn van mening dat toptalenten of anders gezegd: ‘kinderen met potentie’ net zo veel aandacht en uitdaging verdienen als kinderen die moeite hebben om mee te komen. Deze aandacht en uitdaging moet er voor ieder kind zijn.

Met de nieuwe plannen wordt een grote stap gezet waardoor onderwijs en kind samen het vuurtje van motivatie in het kind kunnen aanwakkeren en gaande houden. Het kind kan op deze manier zijn potentie optimaal aanspreken. Het onderwijs op haar beurt kan het kind daarbij passend ondersteunen, zodat het kind volledig tot bloei komt en kan excelleren.

Het is duidelijk dat het realiseren van dit alles tijd en inzet vergt. Het zullen zowel de professionele begeleiders, als de ouders, als het onderwijs zijn die hierin moeten gaan samenwerken. De professionele begeleiders door al vroeg te signaleren dat er sprake is van versnelde ontwikkeling op diverse gebieden en door ouders op tijd te informeren hierover. De ouders door zich te verdiepen in te verwachten problematiek rondom bovengemiddelde cognitieve begaafdheid. Het onderwijs door zich op het eigen gebied te informeren over mogelijkheden om deze kinderen uit te dagen.

Gaan we veel eerder signaleren, dan wordt een snelle ontwikkeling bij het kind al vroeg herkend en kunnen we hierop anticiperen. Onderpresteren, vastlopen en (permanente) uitval uit het onderwijs krijgen veel minder kans om te ontwikkelen en het kind tegen te houden in zijn groei. Als dit het effect gaat zijn van het ingezette beleid van de staatssecretaris kunnen we het niet anders dan deze ontwikkeling toejuichen.

Dit betekent wel dat al voor de start van de onderwijscarrière van het kind in kaart gebracht moet zijn wat de behoeftes van het kind zijn. Pas als dat het geval is kan onderwijs aansluiten aan de onderwijs-, ondersteunings- en aanpakbehoeftes van het kind. Zo krijgt de kind de stimulans zichzelf optimaal te ontwikkelen en dus te gaan excelleren. De term passend onderwijs krijgt hiermee pas echt lading voor deze groep kinderen.

Op welke manier is dit te realiseren? En wat is de winst? Het is al even genoemd: door onderwijzend personeel te leren signaleren om welke kinderen het gaat. Door hen gebruiksvriendelijke ondersteunende instrumenten hiervoor te bieden. En door hen op te leiden om deze groep kinderen uit te dagen. Door ervoor te zorgen dat de professionals om het kind heen (consultatiebureaus, huisartsen, jeugdzorg, kinderopvang, peuterspeelzalen etc.) signalen leren opvangen en weten om te zetten in handelen. Samen met de ouders een 360 graden view over het kind realiseren. En daarbij de ouders en andere betrokkenen te voorzien van informatie en handvatten bij de begeleiding van de kinderen. Een integrale aanpak en onderlinge samenwerking is daarom noodzakelijk. Stichting 360grView werkt hiervoor al samen met het NCJ, om oa bewustwording op consultatiebureaus te bevorderen ten aanzien van van kinderen waarbij de ontwikkeling versneld verloopt. Ook is de stichting via werkgroepen bezig voor slimme peuters.

Wat is de winst? Door deze integrale aanpak is er bij leerkrachten minder vaak sprake van handelingsverlegenheid en dus minder uitstroom naar Speciaal Onderwijs of aanspraak op zorgverlening. Bovendien kan op deze manier binnen 2 jaar het onderpresteren en uitval in het basisonderwijs met de helft worden teruggedrongen. En dit zie je weer terug in het Voortgezet Onderwijs: minder uitval, gemotiveerdere leerlingen en dus betere prestaties, precies wat de Staatssecretaris voorstaat.

Het Innovatieplatform zegt vanuit het ‘Leren excelleren’: Samen met het onderwijsveld en met beleidsmakers (willen we) een impuls geven aan een meer op individuele talentontwikkeling en excellentiegerichte onderwijsfilosofie. ‘We kunnen ons niet veroorloven dat in Nederland een snipper talent verloren gaat’. Tel daar een rol voor de ouders en de gezondheidszorg bij op dan is dit scenario mogelijk. Daarom moeten we beginnen bij het begin: het jonge kind.

Een aantal kernvragen blijft staan: Hoe bepaal je excellentie en talent en hoe gaan we dit in de praktijk invullen? En moeten we opnieuw wielen gaan uitvinden of zijn er, misschien met omdenken, eigenlijk al oplossingen voorhanden?

Lees hier meer over vroegsignalering vanuit 360 graden view.

Lees hier meer over slimme peuters vanuit 360 graden view.

Advertenties
Dit bericht is geplaatst in360gr View, Excelleren, Hoogbegaafdheid, Ministerie OCW, Politiek, Signaleren en getagd , , , , , , , , , , , op by .

Over Webmaster

*Trajectbegeleiding voor ouders Als je met vraagtekens zit die je kind betreffen is het soms handig als je iemand hebt die een luisterend oor heeft, met je meekijkt, met je meedenkt. Die je ook advies geeft over de stappen welke ondernomen kunnen of moeten worden om je kind goed te (laten) begeleiden. I-CARUS doet dit op het gebied van (een mogelijke) ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid. Ook voor gedrags- en leerproblemen zoals ADHD, autisme, dyslexie, beelddenken en voor Leonardo onderwijs. Er wordt samen met de ouders geprobeerd een goed beeld te vormen van het probleem, zodat er naar mogelijke oplossingen kan worden toegewerkt. *Coaching ‘Ik leer anders’ - beelddenken Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers! Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Daarom wordt het lesmateriaal niet begrepen en onthouden. Vaak hebben beelddenkers een leerachterstand of denkt men aan dyslexie. Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze wordt aangeboden. De training ‘Ik leer anders’ vertaalt de lesstof naar de manier van denken van het kind. Het is ook mogelijk om als school om hulp te vragen voor een kind. Dit met toestemming van de ouders. *Presentaties of studiedag Meer te weten komen over hoogbegaafdheid of beelddenken? Voor (onderwijs) organisaties kan er een presentatie gegeven worden over hoogbegaafdheid of beelddenken. Voor het onderwijs bieden we ook een studiedag beelddenken - ‘Ik leer anders’. Specialties Hoogbegaafdheid, autisme, ADHD, ADD, sensorische integratie, motorische problemen, dyslexie, dyscalculie, beelddenken etc of een combinatie hiervan

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s