‘Bèta’s kweek je op crèche’

PeuterNog voordat kinderen naar de kleuterschool gaan, moeten ze leren denken als bèta’s. Dat stelt de Amerikaanse onderwijsexpert Milton Chen in een interview met New Scientist – of zoals university professor neuropsychologie Jelle Jolles zegt: ‘Stimulatie nieuwsgierigheid en exploratie in de peutertijd is de basis voor intellectuele vaardigheden en talent.’

Chens oproep valt samen met het plan van de gemeente Amsterdam om kinderen al vanaf 2,5 jaar naar school te sturen. Kinderen moeten op de crèche meer worden uitgedaagd, aldus Chen. Hij pleit voor voorschools onderwijs, waarbij kinderen de wereld om hun heen leren verkennen als een bèta.

Volgens Chen kan deze aanpak op de lange termijn het tekort aan bèta’s bij Nederlandse bedrijven terugdringen. Chen stelt dat peuters alles in huis hebben om zich in de toekomst tot een echte bèta te ontwikkelen. ‘De eerste stap in de ontwikkeling van bèta-talent is exploratie’, zegt hij. ‘Kinderen willen met al hun zintuigen de wereld verkennen en proberen te begrijpen. Cultiveer die nieuwsgierigheid!’

Volgens Chen kun je daar maar beter vroeg bij zijn. ‘De invloed van voorschools onderwijs is al vele malen onderzocht een aangetoond. James Heckman, Nobelprijswinnaar in de economie, toonde aan dat elke dollar die de overheid in voorschools onderwijs investeert, 2 tot 4 dollar aan latere inkomsten oplevert.’

Het aansporen van bèta-denken moet volgens Chen niet alleen binnen de muren van de crèche gebeuren, maar ook thuis. Hij stelt dat ouders het nog te weinig als hun taak zien om hun kinderen intellectueel op te voeden. Chen: ‘Ze geven hun kinderen eten, kleding en een dak boven hun hoofd. Maar tegenwoordig moet je voor betere toekomstperspectieven ook de nieuwsgierigheid van je kind aanmoedigen.’

Chen is verbonden aan de George Lucas Educational Foundation, waarvan hij twaalf jaar directeur was. De stichting is opgericht door filmmaker George Lucas, bekend van films als Star Wars en Indiana Jones. Als eerbetoon voor zijn onderwijsverdiensten kende Lucas aan Chen de eretitel Jedi Master toe.

Het volledige interview met Chen verschijnt in het september-nummer van de Nederlandstalige New Scientist, dat vanaf vandaag verkrijgbaar is.

Advertenties
Dit bericht is geplaatst inKleuters, Onderwijs en getagd , , , , , , op by .

Over Webmaster

*Trajectbegeleiding voor ouders Als je met vraagtekens zit die je kind betreffen is het soms handig als je iemand hebt die een luisterend oor heeft, met je meekijkt, met je meedenkt. Die je ook advies geeft over de stappen welke ondernomen kunnen of moeten worden om je kind goed te (laten) begeleiden. I-CARUS doet dit op het gebied van (een mogelijke) ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid. Ook voor gedrags- en leerproblemen zoals ADHD, autisme, dyslexie, beelddenken en voor Leonardo onderwijs. Er wordt samen met de ouders geprobeerd een goed beeld te vormen van het probleem, zodat er naar mogelijke oplossingen kan worden toegewerkt. *Coaching ‘Ik leer anders’ - beelddenken Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers! Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Daarom wordt het lesmateriaal niet begrepen en onthouden. Vaak hebben beelddenkers een leerachterstand of denkt men aan dyslexie. Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze wordt aangeboden. De training ‘Ik leer anders’ vertaalt de lesstof naar de manier van denken van het kind. Het is ook mogelijk om als school om hulp te vragen voor een kind. Dit met toestemming van de ouders. *Presentaties of studiedag Meer te weten komen over hoogbegaafdheid of beelddenken? Voor (onderwijs) organisaties kan er een presentatie gegeven worden over hoogbegaafdheid of beelddenken. Voor het onderwijs bieden we ook een studiedag beelddenken - ‘Ik leer anders’. Specialties Hoogbegaafdheid, autisme, ADHD, ADD, sensorische integratie, motorische problemen, dyslexie, dyscalculie, beelddenken etc of een combinatie hiervan

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s