Onze vorderingen met betrekking tot vroegsignalering 360grView

Aan: de Vaste Commissies voor de Ministeries OCW & VWS

Gouda, 14 juni 2013

Geachte dames en heren Kamerleden,

In navolging op ons schrijven d.d. 22 mei 2013 willen wij u graag op de hoogte houden van onze vorderingen met betrekking tot hoogbegaafde leerlingen, onderwijs en alles wat er mee samenhangt.

Maandag 10 juni 2013 heeft de stichting 360grView aan tafel gezeten met NCJ, en heeft daar een zeer vruchtbaar gesprek gehad met de betrokken medewerkers. Het NCJ heeft aangegeven graag aandacht te willen schenken aan de groep hoogbegaafde kinderen, in alle leeftijdscategorieën. Uitgangspunt voor NCJ  hierbij is bewustwording op consultatiebureaus te bevorderen ten aanzien van de ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen. Concreet betekent dit dat op korte termijn een handreiking geschreven gaat worden voor alle medewerkers van de consultatiebureaus, zodat een begin gemaakt kan worden met het tijdig signaleren van hoogbegaafde kinderen. Dit is vooral een korte termijnplan.

Het lange termijnplan is het volgende: het NCJ heeft de intentie uitgesproken graag aanvullingen te willen maken op het zogenoemde Van Wiechenschema, zodat niet alleen de risicogroep kinderen aan de onderkant in beeld komt, maar ook de risicogroep kinderen aan de bovenkant. Inmiddels is helder geworden dat namelijk ook daar een risicogroep zit: kinderen met een groot denk- en leerpotentieel die dit niet in kunnen zetten vanwege allerlei omstandigheden.

Lees Onze vorderingen met betrekking tot vroegsignalering met 360grView verder.

Advertenties
Dit bericht is geplaatst in360gr View, Hoogbegaafdheid, Ministerie OCW, Ministerie VWS, NCJ, Ontwikkelingsvoorsprong, Politiek, Signaleren en getagd , , , , , , , , op by .

Over Webmaster

*Trajectbegeleiding voor ouders Als je met vraagtekens zit die je kind betreffen is het soms handig als je iemand hebt die een luisterend oor heeft, met je meekijkt, met je meedenkt. Die je ook advies geeft over de stappen welke ondernomen kunnen of moeten worden om je kind goed te (laten) begeleiden. I-CARUS doet dit op het gebied van (een mogelijke) ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid. Ook voor gedrags- en leerproblemen zoals ADHD, autisme, dyslexie, beelddenken en voor Leonardo onderwijs. Er wordt samen met de ouders geprobeerd een goed beeld te vormen van het probleem, zodat er naar mogelijke oplossingen kan worden toegewerkt. *Coaching ‘Ik leer anders’ - beelddenken Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers! Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Daarom wordt het lesmateriaal niet begrepen en onthouden. Vaak hebben beelddenkers een leerachterstand of denkt men aan dyslexie. Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze wordt aangeboden. De training ‘Ik leer anders’ vertaalt de lesstof naar de manier van denken van het kind. Het is ook mogelijk om als school om hulp te vragen voor een kind. Dit met toestemming van de ouders. *Presentaties of studiedag Meer te weten komen over hoogbegaafdheid of beelddenken? Voor (onderwijs) organisaties kan er een presentatie gegeven worden over hoogbegaafdheid of beelddenken. Voor het onderwijs bieden we ook een studiedag beelddenken - ‘Ik leer anders’. Specialties Hoogbegaafdheid, autisme, ADHD, ADD, sensorische integratie, motorische problemen, dyslexie, dyscalculie, beelddenken etc of een combinatie hiervan

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s