Brainstormen over signaleren en begeleiden van kinderen onder de 4 jaar met een ontwikkelingsvoorsprong

IdeeHalf mei deed Mirjam Veldhoven via LinkedIn een oproep voor een bijeenkomst met diverse mensen uit het hele land om met elkaar ervaringen uit te wisselen, om kennis te delen en elkaar te informeren over vindplekken, signaleringsmogelijkheden en begeleidingsvragen en oplossingen betreffende kinderen onder de 4 jaar met een ontwikkelingsvoorsprong.

Aan de oproep is enthousiast gehoor gegeven.

De definitieve datum is geprikt: dinsdag 4 juni van 9.30 uur tot 12 uur. 

Mirjam heeft het volgende programma opgesteld:

Na het welkom gaan we speeddaten met elkaar: geen lang kennismakingsrondje, maar met elkaar individueel kennismaken. 
Jullie gaan 1 op 1 aan elkaar vertellen wie je bent, wat je kunt, wat je zoekt en zo kun je je netwerk vergroten. Ik wil jullie aanraden visitekaartjes mee te nemen, mocht je deze hebben. 

Daarna zal Lilian van der Poel van stichting 360grView jullie vertellen wat deze stichting wil bereiken en op welke manier. Het doel van deze ochtend is om te kijken naar wat we met elkaar (in plaats van alleen) kunnen bereiken op het gebied van signaleren en begeleiden en deze stichting kan daar een mooie kapstok voor zijn. 

Om de aanwezige kennis en vragen zo goed mogelijk op de juiste plek te kunnen delen en stellen, gaan we in werkgroepen uiteen. Iedere werkgroep gaat met elkaar aan de slag met de volgende vragen: wat, hoe, waar en wat is een logische vervolgstap. 
De bedoeling is dat ieder deel neemt aan de werkgroep die het best bij hem of haar past wat betreft kennis en interesse. 

Er zal een werkgroep signaleren (wat willen we signaleren, hoe kunnen we signaleren, waar kan gesignaleerd worden en hoe nu verder), een werkgroep vinden (wie willen we vinden, hoe kunnen we vinden, waar kan er gevonden worden en wat is een logische vervolgstap) en een werkgroep begeleiden ( wie willen we begeleiden, hoe willen we begeleiden, waar willen we begeleiden en wat is een logische vervolgstap) worden samengesteld uit de aanwezige mensen. 

Afsluitend de vraag stellen of de bijeenkomst nuttig was en of er een vervolg bijeenkomst op prijs wordt gesteld. 

Ook mee doen? Je kunt je via Busybee aanmelden.

Lees het laatste nieuws hierover op de Brainstorm Peuters pagina.

Advertenties
Dit bericht is geplaatst in360gr View, Brainstormsessies, Hoogbegaafdheid, Ontwikkelingsvoorsprong, Signaleren en getagd , , , , , op by .

Over Webmaster

*Trajectbegeleiding voor ouders Als je met vraagtekens zit die je kind betreffen is het soms handig als je iemand hebt die een luisterend oor heeft, met je meekijkt, met je meedenkt. Die je ook advies geeft over de stappen welke ondernomen kunnen of moeten worden om je kind goed te (laten) begeleiden. I-CARUS doet dit op het gebied van (een mogelijke) ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid. Ook voor gedrags- en leerproblemen zoals ADHD, autisme, dyslexie, beelddenken en voor Leonardo onderwijs. Er wordt samen met de ouders geprobeerd een goed beeld te vormen van het probleem, zodat er naar mogelijke oplossingen kan worden toegewerkt. *Coaching ‘Ik leer anders’ - beelddenken Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers! Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Daarom wordt het lesmateriaal niet begrepen en onthouden. Vaak hebben beelddenkers een leerachterstand of denkt men aan dyslexie. Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze wordt aangeboden. De training ‘Ik leer anders’ vertaalt de lesstof naar de manier van denken van het kind. Het is ook mogelijk om als school om hulp te vragen voor een kind. Dit met toestemming van de ouders. *Presentaties of studiedag Meer te weten komen over hoogbegaafdheid of beelddenken? Voor (onderwijs) organisaties kan er een presentatie gegeven worden over hoogbegaafdheid of beelddenken. Voor het onderwijs bieden we ook een studiedag beelddenken - ‘Ik leer anders’. Specialties Hoogbegaafdheid, autisme, ADHD, ADD, sensorische integratie, motorische problemen, dyslexie, dyscalculie, beelddenken etc of een combinatie hiervan

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s